Thursday, March 4, 2010

DBKK perkenal mesin bayar cukai 24 jam

Yeo Boon Hai (dua dari kanan) cuba menggunakan mesin Kios Pembayaran DBKK sempena majlis pelancaran kios tersebut

--------------------------------------------------------------------------------



KOTA KINABALU 4 Mac 2010 – Penduduk di bandar raya ini kini mempunyai pilihan untuk membayar cukai taksiran apabila Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) memperkenalkan mesin pembayaran pintar berkuat kuasa hari ini.

Mesin yang diletakkan di hadapan pintu masuk bangunan DBKK itu membolehkan orang ramai membayar cukai masing-masing di luar waktu pejabat kerana ia beroperasi 24 jam.

Majlis pelancaran mesin pembayaran itu disempurnakan oleh Ketua Pengarah DBKK, Yeo Boon Hai.

Boon Hai berkata, penggunaan mesin itu mampu meningkatkan kutipan hasil cukai dan memberi keselesaan kepada pembayar cukai di bandar raya ini.

“Mesin ini mudah dikendalikan dan ia mesra pelanggan kerana menerima bayaran menggunakan wang tunai, cek, kad kredit atau kad debit.

“Apabila hendak melakukan pembayaran, apa yang perlu dibuat oleh pembayar adalah membawa bil cukai atau mengetahui nombor rujukan bil mereka dan seterusnya boleh membuat pembayaran,” katanya.

Beliau berkata, di peringkat permulaan, mesin tersebut hanya menerima pembayaran cukai pintu.

Jelasnya, jika mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai, DBKK akan memperluaskan perkhidmatan mesin itu untuk menerima bayaran lesen dan kompaun.

No comments:

Post a Comment