Tuesday, March 30, 2010

Akta agama Islam Wilayah Persekutuan dipinda

KUALA LUMPUR 30 Mac - Akta Pentadbiran Undang-Undang Agama Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1993 akan dipinda bagi memasukkan peruntukan mengenai 'perintah bersaling' dengan negeri lain.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, perintah bersaling itu akan membolehkan keputusan mahkamah syariah di Wilayah Persekutuan termasuk berkaitan perceraian dikuatkuasakan di negeri lain.

"Pindaan ini yang bakal dibentangkan di Dewan Rakyat secepat mungkin akan menyebabkan tiada sesiapa yang boleh 'lari' ke negeri lain semata-mata untuk mengelak daripada mematuhi segala perintah yang telah dikeluarkan mahkamah syariah di Wilayah Persekutuan," katanya.

Beliau menjawab soalan Nasharudin Mat Isa (Pas-Bachok) mengenai ketiadaan perintah bersaling pada akta berkenaan sebagaimana yang terdapat dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri-Negeri.

Walaupun penguatkuasaan akta sedia ada tidak boleh dibuat di negeri-negeri, Jamil Khir menjelaskan, ia tidak melibatkan perintah berkaitan pemenjaraan.

"Perintah pemenjaraan ini akan dilaksanakan oleh Jabatan Penjara Malaysia.

"Jabatan ini diberi kuasa di bawah Akta Mahkamah Syariah, Bidang Kuasa Jenayah 1965 untuk mengambil tindakan walaupun pesalah berkenaan berada di luar dari Wilayah Persekutuan.

"Hukuman penjara ini adalah tidak melebihi tiga tahun dan ia turut membabitkan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau sebatan tidak melebihi enam sebatan," katanya.

Tambah beliau, mahkamah syariah di Wilayah Persekutuan juga boleh mengeluarkan perintah pemenjaraan berdasarkan peruntukan dalam Akta Kesalahan Syariah Wilayah-Wilayah Persekutuan 1997 dan Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1984.

"Perintah pemenjaraan juga boleh dibuat di bawah Akta Pentadbiran Undang-Undang Agama Islam Wilayah-Wilayah Persekutuan 1993," jelasnya.

No comments:

Post a Comment