Friday, May 21, 2010

Peruntukan RM120j laksana PBR

KUCHING 20 Mei 2010 - Kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM120 juta untuk melaksanakan Program Bantuan Rumah (PBR) di seluruh negeri bagi tahun ini.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Alfred Jabu Numpang berkata, program tersebut dibiayai oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta dikawal selia oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sarawak.

Menurutnya, pelaksanaan projek berkenaan dianggarkan memberi manfaat kepada seramai 5,774 peserta di negeri ini.

''Bagi 2008 dan tahun lalu, seramai 1,329 Ketua Isi Rumah (KIR) miskin dan miskin tegar telah menerima bantuan berjumlah RM43.2 juta," katanya pada hari keempat Persidangan Dewan Undangan Negeri Sarawak Ke-16 di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Dr. Abdul Rahman Junaidi (BN-Pantai Damai), Rosey Yunus (BN-Bekenu), Joseph Mauh Ikeh (BN-Tamin) dan Abu Seman Jahwie (BNJemoreng).

Jabu menambah, sehingga 10 Mei tahun ini, seramai 45,522 KIR telah didaftarkan di dalam sistem e-Kasih yang sentiasa dikemaskini dari semasa ke semasa melalui pendaftaran terbuka bagi memastikan tiada penduduk miskin yang tercicir.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, sebanyak RM9.67 juta telah diperuntukkan oleh kerajaan bagi Program Peningkatan Pendapatan (PPP) kepada seramai 955 orang peserta yang didaftarkan dalam sistem e-Kasih pada tahun lalu.

Katanya, bagi tahun ini pula, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM7 juta bagi melaksanakan PPP dengan sasaran seramai 700 orang peserta.

Pada masa sama, tambahnya, sehingga Mei tahun ini, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM73 juta bagi melaksanakan pelbagai jenis program bantuan bulanan untuk golongan miskin, miskin tegar dan mudah miskin.

''Jenis-jenis bantuan bulanan yang diberikan termasuk bantuan am, bantuan kanak-kanak, elaun pekerja cacat dan bantuan orang tua.

''Secara keseluruhannya, bantuan-bantuan bulanan ini telah memanfaatkan 34,269 peserta," katanya.

No comments:

Post a Comment