Friday, May 7, 2010

FAMA buka peluang OKU jadi usahawan pasar tani

07/05/2010 12:41pm

ALOR SETAR 7 Mei 2010 – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) membuka peluang kepada orang kurang upaya (OKU) untuk menjadi usahawan pasar tani bagi membantu mereka menjana pendapatan di samping meringankan beban kerajaan.

Pengerusi FAMA, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin berkata, FAMA telah membuka ruang yang luas kepada golongan OKU untuk mengubah nasib mereka dengan menjadi usahawan pasar tani.

"Kita mahu mereka berdikari dan kita juga akan serapkan mereka menjadi usahawan pasar tani ataupun menyertai program-program lain yang diadakan oleh FAMA bagi meringankan beban mereka kerana mereka boleh berdikari dan mencari makan sendiri,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Anugerah Perkhidmatan Amat Setia/Setia FAMA Wilayah Utara dekat sini.

Badruddin juga berkata, beliau mendapati program menebus kemiskinan yang dibuat oleh FAMA melalui bimbingan usahawan kecil adalah baik kerana para usahawan dapat mengeluarkan diri mereka daripada kehidupan sempit kepada kehidupan yang lebih selesa.

"Sekarang ini, purata pendapatan setiap usahawan pasar tani adalah kira-kira RM3,000 sebulan. Ini sudah cukup membuktikan bahawa para usahawan pasar tani sekarang ini sudah mula hidup selesa,” katanya. – Bernama

No comments:

Post a Comment