Tuesday, May 4, 2010

PPUM cipta sejarah perubatan

Oleh KHAIRUL ABIDIN NUAR
khairul.nuar@utusan.com.my



PROF. Wan Azman (tengah) mendengar penerangan Dr. Alexander Lind cara mengendalikan ESMR bernilai RM2.8 juta ketika merawat Masnguti Othman, pesakit pertama menggunakan alat itu di Pusat Perubatan Universiti Malaya, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 4 Mei 2010 - Sehari selepas memperkenalkan alat rawatan jantung tanpa pembedahan, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) hari ini buat pertama kalinya merawat seorang pesakit jantung kronik di Malaysia menggunakan teknik tersebut.

Seorang warga emas yang merupakan pesakit pertama mendapatkan rawatan Extracorporeal Shockwave Myocardial Revascularization (ESMR) itu sebelum ini hampir putus harapan apabila doktor mengesahkan tiga saluran darah pada jantungnya tersumbat.

Masnguti Othman, 63, dari Sungai Besar, Selangor yang didapati tidak sesuai untuk rawatan angioplasti atau pembedahan pintasan jantung kerana salur darahnya kecil, kelihatan tenang apabila dirawat menggunakan terapi ESMR.

"Saya tidak merasa sakit semasa menerima rawatan ini. Sebelum ini, saya tidak boleh berjalan lebih dari 10 meter dan sering merasa sakit di dada," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Rawatan oleh sekumpulan doktor PPUM itu mengambil masa lebih kurang satu jam setengah dan ia turut mendapat khidmat nasihat daripada seorang pakar kardiologi dari Fakulti Perubatan, University of Duisburg-Essen, Jerman, Dr. Alexander Lind.

Turut hadir, pensyarah kanan dan ahli kardiologi PPUM, Dr. Zul Hilmi Yaakob.

Dalam pada itu, Ketua Unit Kardiologi PPUM, Prof. Wan Azman Wan Ahmad berkata, ESMR berperanan menghantar gelombang kejutan pada dos berbeza ke atas beberapa otot jantung yang tidak mempunyai cukup pengaliran darah (ischemia).

Beliau berkata, penghantaran gelombang kejutan tersebut akan merangsang pertumbuhan pembuluh darah yang baru di dalam otot jantung (angiogenesis) seterusnya menggalakkan pembekalan oksigen dalam bekalan darah.

"ESMR ini boleh dilihat sebagai rawatan pelengkap kepada pesakit jantung setelah mereka masih tidak pulih dengan memakan ubat melalui preskripsi doktor dan tidak sesuai menjalani rawatan pintasan jantung atau angioplasti.

"Kelebihannya ialah ia tidak memerlukan sebarang pembedahan sekali gus tidak meninggalkan sebarang parut pada tubuh badan selain tiada kesan sampingan," katanya.

Dalam pada itu, Zul Hilmi berkata, pesakit tersebut perlu menjalani rawatan tiga kali dalam seminggu untuk minggu pertama sebelum dia direhatkan selama tiga minggu.

"Rawatan seterusnya akan dijalankan pada minggu kelima dan kesembilan di mana tiga lagi sesi rawatan akan dijalankan bagi tiap-tiap minggu tersebut.

"Secara keseluruhannya, pesakit perlu menjalani rawatan sebanyak sembilan kali," katanya

No comments:

Post a Comment