Sunday, May 9, 2010

Aset bumiputera P. Pinang terjaga

Oleh ABDUL MUIN SAPIDIN
dan NURUL HUDA HASSAN
utusanpenang@utusan.com.my

BUKIT MERTAJAM 9 Mei 2010 – Kerajaan bersetuju menubuhkan Yayasan Aset Bumiputera Pulau Pinang yang akan berfungsi meningkatkan penguasaan ekonomi khususnya dalam pemilikan hartanah oleh golongan bumiputera di negeri itu.

Yayasan tersebut juga berperanan meningkatkan penglibatan golongan itu dalam sektor ekonomi strategik mencakupi pelbagai bidang termasuk teknologi komunikasi maklumat (ICT), pelancongan dan industri kecil dan sederhana (IKS).

Serentak dengan itu, empat organisasi yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pembangunan bumiputera di Pulau Pinang akan diletakkan di bawah pemantauan Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang supaya saling berkoordinasi.

Empat organisasi itu ialah Majlis Tindakan Persekutuan Pulau Pinang, Majlis Pembangunan Bumiputera Pulau Pinang, Jawatankuasa Pemandu Bumiputera (JKP) Sdn. Bhd. dan Yayasan Bumiputera Pulau Pinang.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, penubuhan yayasan itu dicadangkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sempena perasmian Konvensyen Ekonomi Melayu Pulau Pinang di sini semalam.

‘‘Perdana Menteri mahu yayasan ini berfungsi secara aktif dan dipantau secara berkala agar ia benar-benar dapat memainkan peranannya secara berkesan,” katanya selepas menyempurnakan majlis penutup konvensyen itu hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman dan Pengerusi Sekretariat Ekonomi UMNO Pulau Pinang, Datuk Dr. Norraesah Mohamad.

Ahmad Zahid yang juga Naib Presiden UMNO berkata, Perdana Menteri juga bersetuju supaya sejumlah dana bantuan disalurkan kepada yayasan tersebut.

Menurutnya, usaha menyelaraskan semua organisasi yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pembangunan orang Melayu di Pulau Pinang mesti dilakukan bagi mengelakkan pertindihan fungsi dan persaingan antara satu sama lain.

‘‘Keempat-empat organisasi ini tidak patut bertindih antara satu sama lain. Penyelarasan harus dilakukan dan kita sudah bersetuju supaya diletakkan di bawah Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang.

‘‘Kita bukan nak ambil-alih tetapi kita tidak mahu mereka bersaing antara satu sama lain sehingga ada masanya fungsi sebenar organisasi-organisasi ini mengelirukan orang ramai,” jelasnya.

Beliau berkata, kewujudan banyak agensi untuk membangunkan bumiputera adalah baik tetapi ia tidak mampu berfungsi secara berkesan sekiranya tiada fokus dan perancangan yang tersusun.

Justeru katanya, setiap organisasi terbabit akan membuat laporan secara berkala pada mesyuarat Badan Perhubungan UMNO negeri supaya setiap perancangan yang dibuat dapat dilaksanakan secara menyeluruh.

‘‘Dengan ini, kita akan mendapat gambaran dan input secara menyeluruh supaya ada koordinasi yang jelas. Ini penting supaya semua resolusi konvensyen ini tidak hanya tinggal di atas kertas sahaja,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment