Monday, May 17, 2010

Taman Botani tarikan baru Tasik Perdana

Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin (tunduk, kanan) dan Ahmad Fuad Ismail (tunduk, kiri) melepaskan ikan sebagai tanda pra pelancaran Taman Botani di Taman Tasik Perdana, baru-baru ini.

--------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 17 Mei 2010 - Jumlah pengunjung ke Taman Tasik Perdana dijangka meningkat tiga kali ganda apabila kerja-kerja menaik taraf kawasan berkenaan sebagai Taman Botani siap sepenuhnya dalam tempoh lima tahun lagi.

Dengan kos kira-kira RM30 juta, taman tasik itu bakal dilengkapi dengan pelbagai kemudahan prasarana dan pengangkutan manakala bangunannya akan dinaik taraf.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, walaupun jumlah pengunjung tidak direkodkan sebelum ini tetapi jumlah pengunjung diyakini akan bertambah kerana taman botani mampu menarik perhatian pengunjung tempatan dan asing.

Katanya, selain mengekalkan karakter sedia ada di mana pokok-pokok berusia seperti spesies mahagoni, tembusu, ara dan pulai dikekalkan, mempamerkan pelbagai tema landskap dengan pelbagai bunga-bungaan pasti akan memberi memberi kelebihan kepada Taman Botani itu.

"Taman Botani ini akan dibangunkan menerusi tiga fasa iaitu tindakan segera, tindakan pertengahan dan tindakan jangka masa panjang melibatkan skop kerja berbeza.

"Pembangunan bagi fasa pertama ini dijangka siap pada September ini dan sehingga hari ini, kos sebanyak RM3 juta telah dibelanjakan, selain turut menerima sumbangan syarikat swasta berjumlah RM8 juta,'' katanya pada sidang media selepas majlis pra pelancaran Taman Botani yang diadakan di sini.

Turut hadir, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail, Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusop dan Pengarah Malik, Lip & Associates, syarikat arkitek yang bertanggungjawab merancang dan membina landskap Taman Botani, Nik Malik Nik Zainal Abidin.

Nong Chik yang ditemani isteri, Datin Nafesah Nong Chik turut diberi penghormatan melepaskan kira-kira 100 ekor anak ikan jenis 'big head' dan puyu ke kolam berhampiran, selain upacara menanam pokok jenis Moringa Thouars.

Beliau menambah, skop kerja pembangunan fasa pertama termasuklah memperkenal dan menanam pokok-pokok besar spesies hutan seperti berlian, cengal, meranti dan sebagainya.

Ia juga termasuk mereka bentuk dan membina pintu masuk dan gazebo.

No comments:

Post a Comment