Sunday, May 16, 2010

MPPP Kota Bharu tingkat ekonomi petani

KOTA BHARU 16 Mei 2010 - Seramai 74 pengusaha kecil dalam bidang penternakan, pertanian dan industri asas tani di sini hari ini menerima bantuan Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) Kota Bharu.

Sumbangan bernilai RM100,000 itu diberikan dalam bentuk input pertanian seperti baja, di samping jentera pemerosesan dan juga kambing boer bagi merangsang mereka mengembangkan perusahaan.

Pengerusi MPPP Kota Bharu, Datuk Mohd. Fatmi Che Salleh berkata, bantuan berbentuk peralatan itu adalah di antara program awal pihaknya yang menjadi salah satu badan penggerak.
"Kerajaan sebenarnya tidak pernah diam dari merancang pelbagai program untuk kesejahteraan rakyat tanpa mengira kedudukan ataupun bidang kehidupan yang diceburi.

"Bidang pertanian dan penternakan juga mempunyai potensi untuk maju sekiranya dilaksanakan dengan baik" katanya semasa ditemui selepas majlis penyampaian bantuan tersebut di Tapak Pertanian Bunut Payung, dekat sini, semalam.

Turut hadir pada majlis tersebut Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Ibrahim Mat, Pengarah Penyelarasan KADA, Halim Salleh serta pegawai-pegawai MPPP Kota Bharu.

Mohd. Fatmi yang juga Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu mengharapkan segala bentuk bantuan yang disampaikan pada hari ini tidak disia-siakan oleh semua penerima.

"Saya minta jangan sesekali ia disalahgunakan. Manfaatkan betul-betul bantuan ini sehingga berjaya demi diri dan keluarga sehingga boleh jadikan contoh kepada masyarakat.

"Bila ada kemajuan, nampak kejayaannya, ia akan mempermudahkan penyaluran dalam skala yang lebih besar kepada golongan terbabit.

"Bahkan saya sendiri ingin melihat kejayaan mereka dalam bidang ini, kerana penerima bantuan pada hari ini merupakan kumpulan pertama di bawah program MPPP Kota Bharu ini" katanya.

Tambah Mohd. Fatmi, kerajaan sentiasa komited dalam hal-hal yang berkaitan dengan kebajikan rakyat, justeru rakyat seharusnya bersikap lebih beramanah apabila berjaya menerima bantuan.

No comments:

Post a Comment