Friday, May 21, 2010

Bina 1,320 rumah kos rendah

Oleh MUHAMMAD RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 21 Mei - Sebanyak 1,320 buah rumah kos rendah akan dibina kerajaan negeri menjelang 2012 bagi memenuhi keperluan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki kediaman sendiri.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, setakat ini projek yang dilaksanakan menerusi Program Perumahan Rakyat (PPR) itu sudahpun berjaya menyiapkan sebanyak 920 unit rumah manakala bakinya akan dibina dalam tempoh terdekat.

Menurut beliau, usaha itu juga selaras dengan hasrat kerajaan negeri untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat yang lebih baik dan berterusan.

"Ia menunjukkan kerajaan sentiasa prihatin dan mengambil berat hal berkaitan kebajikan semua golongan rakyat terutamanya kepada yang berpendapatan rendah," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis pecah tanah projek rumah pangsa lima tingkat PPR Sungai Putat di Batu Berendam di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pembangunan Pekan Kecil dan Pemulihan Projek negeri, Datuk Abdul Ghafaar Atan, Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Jabatan Perumahan Negara, Mohamad Yusoff Ghazali dan Pengarah Urusan Comfort Plus Sdn. Bhd., Borhan Md. Doya.

PPR Sungai Putat adalah projek yang dibangunkan oleh Jabatan Perumahan Negara merangkumi 336 unit rumah dengan membabitkan kos sebanyak RM46 juta.

Projek di kawasan seluas empat hektar itu merupakan kerjasama di antara kerajaan negeri dan Comfort Plus Sdn. Bhd.

Ia yang mula dibina bulan ini dijangka siap sepenuhnya menjelang Disember 2011.

Mohd. Ali yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Tanah, Kewangan dan Perancang Ekonomi negeri berkata, PPR tersebut akan turut dilengkapi dewan orang ramai dan surau bagi memudahkan para penduduk melaksanakan aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan.

"Harga jualan bagi rumah PPR itu ditetapkan pada kadar RM35,000 seunit, iaitu lebih rendah dan berpatutan berbanding harga rumah dan jenis sama di pasaran yang berharga lebih RM80,000.

"Ini bermakna, secara tidak langsung, kerajaan telah memberi subsidi perumahan sehingga RM45,000 kepada golongan berpendapatan rendah," katanya.

No comments:

Post a Comment