Friday, May 21, 2010

Perak laksana empat langkah majukan sektor hartanah

IPOH 21 Mei 2010 - Kerajaan Negeri Perak melaksanakan empat langkah penting memastikan sektor hartanah di negeri ini terus berkembang dan kekal berdaya saing bagi melonjakkan ekonomi negeri.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, langkah pertama ialah memberikan diskaun "blanket" sebanyak 45 peratus bagi premium tanah dan kedua, mengurangkan kadar penilaian hak milik berstrata dari 16 peratus kepada 10 peratus.

Katanya, kerajaan negeri turut meminta semua pihak berkuasa tempatan (PBT) menghapuskan syarat jaminan penyelenggaraan kemudahan awam selepas sijil layak menduduki (CF) dikeluarkan, sementara keempat, mengkaji paras harga rumah supaya ia boleh dibeli oleh warga asing di negeri ini melalui program "Malaysia Rumah Kedua.

"Kita sedia maklum sektor hartanah mempunyai nilai pembangunan antara RM700 juta hingga RM1 billion dan antara penyumbang utama dalam Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Perak. Ia juga mempunyai kaitan dengan lebih 140 sektor industri lain termasuk pengilangan dan logistik.

''Oleh itu, bagi menangani segala halangan untuk mengekalkan sektor hartanah, kerajaan negeri telah mengambil langkah-langkah tersebut memastikan ia terus berdaya saing," katanya.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon pada Ekspo Hartanah dan Perindustrian (Mapex) 2010 Perak di sini hari ini.

Hadir sama, Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim dan Pengerusi Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (Rehda) Perak, Datuk Francis Lee.

Zambry berkata, kerajaan negeri akan terus memberi perhatian untuk memajukan projek-projek yang bakal menjadi pemangkin dalam melonjakkan sektor hartanah di negeri ini.

Katanya, ini termasuk mengaktifkan semula Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LTSAS) di sini serta pembinaan beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) baru di negeri ini.

"Beberapa sektor perindustrian di Manjung dijangka dilaksanakan dalam tempoh terdekat dan pembangunan projek naik taraf jalan utama Manjung ke Taiping dan Jelapang ke Selama diharap membuka potensi kawasan-kawasan baru untuk dibangunkan," katanya.

No comments:

Post a Comment