Friday, May 7, 2010

Pakar-pakar UiTM akan ditempatkan di seluruh dunia

07/05/2010 5:48pm

BANDUNG 7 Mei 2010 – Pakar-pakar dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) sedang ditempatkan di universiti-universiti di seluruh dunia dalam program transformasi UiTM untuk meletakkan Melayu di peta dunia.

Naib Canselor UiTM, Datuk Prof. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar berkata, program itu dimulakan di Indonesia dan negara-negara ASEAN yang lain dan kemudiannya akan dikembangkan ke Eropah.

"Kita ada perancangan terperinci untuk meletakkan pakar-pakar UiTM Melayu dalam peta dunia.

“Maknanya Melayu dianggap sebagai pakar rujuk, Melayu dianggap sebagai profesor-profesor pakar dan kita nak kenalkan UiTM di persada dunia,” katanya kepada pemberita di sini.

Program itu katanya, dilaksanakan dengan harapan pensyarah-pensyarah pakar yang telah berkhidmat di universiti di seluruh pelosok dunia dan lulusan UiTM yang diterima bekerja di luar negara akan pulang ke tanah air selepas 10 tahun untuk menjadi sumber yang amat dikehendaki negara.

Sahol Hamid, yang mengetuai delegasi UiTM di Seminar Antarabangsa Peranan Media Dalam Pemilihan Umum Indonesia dan Malaysia, berkata, pada masa yang sama universiti itu turut menghantar pelajarnya untuk menjalani latihan amali di luar negara untuk mendedahkan mereka kepada suasana global.

Sejak tahun lepas, lebih 120 pelajar UiTM telah dihantar ke luar negara untuk menjalani latihan amali termasuk ke Amerika Syarikat, United Kingdom, negara-negara Asia Barat, Turki, Jerman, Rusia dan Perancis. – Bernama

No comments:

Post a Comment