Tuesday, May 18, 2010

Infrastruktur jelapang padi dinaik taraf

PENDANG 18 Mei 2010 - Kerajaan akan memberi keutamaan untuk menaik taraf infrastruktur di kawasan jelapang padi sedia ada bagi meningkatkan pengeluaran supaya tidak lagi bergantung kepada beras import pada masa akan datang.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharum berkata, ini berikutan infrastruktur di kawasan jelapang padi negara seperti di Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) yang berusia lebih 30 tahun sudah ketinggalan.

Keadaan itu, katanya, menyebabkan hasrat untuk meningkatkan hasil pengeluaran padi sukar direalisasikan.

"Dasar kerajaan pada masa ini mengutamakan jelapang padi sedia ada dan tidak membuka yang baru sebab mahu menaik taraf infrastruktur pertanian di kawasan tersebut," katanya ketika ditemui di Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pendang Selatan sempena lawatan kerja ke kawasan Parlimen itu hari ini.

Pada majlis tersebut, beliau turut menyampaikan bantuan kerajaan kepada para petani.

Mohd. Johari berkata, bagi memastikan usaha meningkatkan hasil pengeluaran padi menjadi kenyataan, kementerian itu turut memberi fokus untuk menambah keluasan projek estet padi.

Sehubungan itu jelasnya, PPK di seluruh negara akan digerakkan untuk memberi penerangan kepada para pesawah supaya menyertai projek berkenaan yang terbukti mampu meningkatkan hasil keluaran padi menerusi amalan pengurusan perladangan yang baik.

Menerusi program pertanian secara berkumpulan itu, menurutnya, para peserta berjaya mencapai matlamat pengeluaran antara lapan hingga 10 tan metrik padi sehektar berbanding sekitar 6.5 tan metrik sehektar jika diusahakan bersendirian.

"Di Kedah misalnya, fokus untuk menambah keluasan estet padi tidak hanya tertumpu di kawasan MADA," katanya.

Tambah beliau, kementerian itu juga akan mengkaji semula dasar sedia ada agar lebih banyak jentera pertanian dapat digunakan oleh petani bagi membantu mereka meningkatkan pengeluaran hasil padi.

No comments:

Post a Comment