Monday, May 17, 2010

Tasik Kenyir pulau bebas cukai

Oleh RADHUAN HUSSAIN
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 17 Mei 2010 - Tasik Kenyir yang memiliki kira-kira 340 buah pulau bakal berubah wajah dan mampu menarik lebih ramai pelancong apabila bakal diisytiharkan sebagai pulau bebas cukai tidak lama lagi.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, pengisytiharan itu dijangka dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan bajet negara pada Jun atau Julai ini.

''Kerajaan negeri sudah mengemukakan permintaan secara rasmi kepada Perdana Menteri berhubung perkara tersebut untuk tindakan lanjut,'' katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada majlis Bicara Intelektual Terengganu Negeri Anjung Ilmu di Dewan Besar Darul Iman di sini hari ini.

Hadir sama ialah Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Tan Sri Dr. Nordin Kardi yang menjayakan segmen Bicara Intelektual.

Ahmad memberitahu, sejurus pengisytiharan itu dibuat, kerajaan negeri akan mengambil masa setahun untuk melaksana dan menyiapkan pembangunan pelbagai infrastruktur selain premis perniagaan di pulau tersebut.

Jelasnya, pembangunan yang bakal dilaksanakan di pulau berkenaan akan menelan kos kira-kira RM100 juta yang diperoleh daripada peruntukan Kerajaan Pusat manakala RM26 juta lagi daripada kerajaan negeri.

Menurut beliau, permintaan agar Kerajaan Pusat mengisytiharkan Tasik Kenyir sebagai pulau bebas cukai merupakan timbal balas terhadap peranan Empangan Tasik Kenyir membekalkan tenaga elektrik kepada negara.

Katanya, tasik berkenaan berupaya menarik lebih ramai pelancong selain menyemarakkan lagi pelbagai tarikan menarik di situ dengan penganjuran aktiviti memancing dan sebagainya.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu beliau berkata, kerajaan negeri akan menggandakan usaha untuk membangunkan bidang pendidikan di negeri ini sekali gus menjadikannya negeri Anjung Ilmu.

Beliau turut membuat tawaran kepada UUM untuk membuka kampus cawangan di Tasik Kenyir.

No comments:

Post a Comment