Friday, May 21, 2010

Kompleks Angkatan Bersama bakal dibina

KUALA LUMPUR 21 Mei 2010 - Bagi mewujudkan satu markas strategik untuk tujuan latihan kompetensi bagi pegawai dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM), sebuah Kompleks Angkatan Bersama akan dibina di Pangkalan Udara Subang, Selangor pada tahun depan.

Mantan Panglima Angkatan Bersama Lt. Jen. Datuk Wira Allatif Mohd Noor berkata, selain fungsi itu, kompleks terbabit akan turut digunakan sebagai pusat pentadbiran dan perencanaan operasi ketiga-tiga cabang ATM iaitu Tentera Laut, Darat dan Udara.

"Pada asalnya, idea projek ini telah diusulkan dua tahun lepas namun kerana kekangan kewangan ketika itu, ia terpaksa ditangguh.

"Namun kini saya difahamkan oleh Unit Perancang Ekonomi (UPE) bahawa apabila peruntukan diluluskan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10), pembangunan projek terbabit akan dimulakan tahun depan dan dijangka disiapkan dua tahun lagi," katanya kepada pemberita pada Majlis Pemakaian Pangkat dan Serah Terima Tugas Panglima Angkatan Bersama di sini hari ini.

Menurutnya, kompleks terbabit juga akan dilengkapi dengan pelbagai infrastruktur dan kemudahan termasuk dewan serbaguna, namun beliau enggan mendedahkan kos keseluruhan projek terbabit.

Allatif berkata, ketika ini pengurusan Angkatan Bersama dilakukan di sebuah bangunan, Kementerian Pertahanan sejak ia mula ditubuhkan pada 16 Julai 2007.

Angkatan Bersama adalah gabungan eksesais tiga cabang dalam ATM iaitu Tentera Laut, Darat dan Udara.

Contoh eksesais yang telah dilakukan adalah meletakkan anggota dan pegawai ATM dalam misi pengaman Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unifil) di Lubnan selain pelaksanaan Ops Pasir di Tawau, terutama yang melibatkan aspek operasi, logistik dan pentadbiran.

Terdahulu pada majlis itu, Panglima ATM Jen. Tan Sri Azizan Ariffin menyempurnakan majlis pemakaian pangkat kepada Panglima Angkatan Bersama yang baru, Laksamana Madya, Datuk Jamil Osman.

Pada majlis itu juga, Allatif menyerahkan tugas kepada Jamil yang sebelum ini menjawat Ketua Staf Markas Angkatan Bersama.

Jamil ketika ditemui berkata, beliau akan meneruskan kesinambungan pelbagai perancangan dalam Angkatan Bersama yang dirangka bagi memantapkan kerjasama kesemua cabang dalam ATM di bawah satu bumbung ini di masa depan. - Bernama

No comments:

Post a Comment