Sunday, May 9, 2010

Surau Al-Hafiz berkonsep resort dirasmi

JOHOR BAHRU 9 Mei 2010 - Surau Al-Hafiz di Taman Bukit Dahlia, Pasir Gudang dekat sini yang berkonsepkan ala resort dirasmikan oleh Ahli Parlimen Pasir Gudang, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin semalam.

Pengerusi surau berkenaan, Khairuddin Idrus berkata, surau yang menjadi mercu tanda buat penduduk sekitar telah beroperasi sejak lima tahun lalu dan dibina dengan jumlah kos RM40,000.

Beliau berkata, surau tersebut pada mulanya dibina melibatkan bangunan induk sebelum mengalami banyak perubahan di bahagian hadapan yang direka berkonsepkan resort.

"Pembinaan surau telah melengkapkan kemudahan di kawasan taman ini untuk membolehkan penduduk sekitar dapat beribadat dan pada masa sama melakukan aktiviti riadah dalam suasana santai.

"Saya harap surau ini akan memainkan peranan penting mengembangkan syiar Islam terutamanya generasi muda kerana ia dapat menampung 200 jemaah dalam satu masa," katanya kepada Utusan Malaysia selepas majlis perasmian surau tersebut di sini semalam.

Khairuddin berkata, sejak beroperasi pihaknya telah menganjurkan pelbagai program seperti program pendidikan, kelas fardu ain dan bimbingan al-Quran dari semasa ke semasa serta tidak hanya terhad kepada sembahyang berjemaah sahaja.

Jelasnya, menerusi pelbagai program keagamaan itu, peranan surau secara tidak langsung dapat diperluaskan bagi memupuk semangat muhibah di kalangan masyarakat setempat.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled berharap penduduk setempat dapat mengimarahkan surau dengan aktiviti faedah agar dapat mengeratkan lagi hubungan mesra sesama mereka.

Beliau yang juga Menteri Pengajian Tinggi berkata, surau seharusnya dijadikan tempat untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat Islam.

No comments:

Post a Comment