Tuesday, May 18, 2010

Tabung Haji tubuh Kelab Taha@U

Oleh Baharom Bakar
bhkt@bharian.com.my
2010/05/19

SERI PADUKA menandatangani replika Batu Bersurat tanda perasmian majlis pecah tanah Kompleks Tabung Haji Terengganu di Kuala Nerus, Gong Badak, semalam. Turut serta Jamil Khir, Ahmad Said, Ismee (kanan) dan Abi Musa (tiga dari kiri).Kerjasama kementerian, BH galak penuntut IPT menabung

KUALA TERENGGANU: Tabung Haji (TH) dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi dan Berita Harian menubuhkan Kelab Taha@U bagi meningkatkan lagi semangat menabung di kalangan pelajar institut pengajian tinggi (IPT) di negara ini. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata TH mensasarkan 50,000 pelajar IPT di seluruh negara akan menjadi ahli Kelab Taha@U dengan jangkaan kutipan simpanan sebanyak RM2.5 juta bagi tahun pertama penubuhannya. Katanya, Kelab Taha@U adalah kesinambungan kepada Kelab TaHa yang ditubuhkan sejak dua tahun lalu yang berjaya menarik lebih 400,000 ahli di kalangan pelajar berusia antara tujuh hingga 17 tahun dengan jumlah simpanan lebih RM250 juta.

"Kelab ini ditubuhkan atas kesedaran pentingnya generasi muda di IPT menabung sejak usia muda dan mempunyai wawasan pada masa depan. Ia menjadi landasan bagi TH untuk meneruskan lagi tanggungjawabnya kepada masyarakat serta membantu kerajaan membentuk modal insan bersahsiah tinggi serta mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang.

"Kewujudan kelab Taha@U akan membantu TH mencapai sasaran Pelan 50 TH iaitu menjadikan 50 peratus penduduk Islam di seluruh negara sebagai pendeposit menjelang 2012," katanya berucap merasmikan Pelancaran Kelab Taha@U di sini, semalam.

Turut hadir, Pengerusi TH, Tan Sri Abi Musa Mohamed Nor; Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Ismee Ismail; Timbalan Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd, Mahfar Ali dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Muhammad Ramli Nuh.
Semua aktiviti berkaitan Kelab Taha@U akan dimuatkan dalam akhbar ini terutama menerusi sisipan Varsiti yang dilancarkan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada 14 Januari lalu. Sisipan Varsiti diterbitkan pada setiap Khamis.

Akhbar sisipan Varsiti ini mendapat sokongan penuh Kementerian Pengajian Tinggi yang menaja sejumlah 1.2 juta naskhah Berita Harian untuk diedarkan kepada pelajar IPT awam di setiap negeri.

Ahli Kelab Taha@U pula berpeluang berkhidmat dengan TH dan antara program yang boleh disertai ialah Skim Latihan Graduan, latihan amali dan praktikal, program sukarelawan ketika musim haji, program mentor-mentee antara pelajar universiti dan sekolah serta program kemasyarakatan TH dan IPT

No comments:

Post a Comment