Monday, May 10, 2010

Miti rancang guna internet sebagai saluran niaga

2010/05/11
KEMENTERIAN Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) merancang mewujudkan satu gerbang internet bagi menghubungkan Malaysia dan komuniti perniagaan serta profesional Malaysia di seberang laut.

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata gerbang itu akan berfungsi sebagai tempat bagi mengadakan perbincangan, menyebarkan maklumat mengenai dasar ekonomi baru serta memberitahu perniagaan di seberang laut mengenai peluang yang ada bagi perdagangan dan pelaburan dengan Malaysia. Beliau, yang berada di Washington DC bagi menghadiri Majlis Penerangan Bergerak Menteri-Menteri Ekonomi Asean, mengambil peluang untuk menemui komuniti perniagaan dan profesional Malaysia di Seattle, Chicago, Washington DC dan New York. Ketika menemui tetamu dan rakan Mybizcouncil LLC, sebuah kumpulan jaringan perniagaan Malaysia-Amerika Syarikat (AS) di Washington DC, komuniti perniagaan terbabit membayangkan minat mereka untuk melabur di dalam bidang bioteknologi di Malaysia dan mengetuai misi perdagangan perusahaan kecil dan sederhana ke Malaysia.

Satu kumpulan lagi berminat mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan di Washington DC.

Mustapa menambah, kumpulan perniagaan sedemikian dapat membantu dan saling melengkapi usaha menggalakkan perdagangan dan pelaburan di seberang laut.

“Kelompok kecil rakyat Malaysia masih berminat memainkan peranan aktif di dalam perniagaan dan pelaburan dengan Malaysia - potensi jaringan perniagaan mereka belum dieksploitasi sepenuhnya - kerana terdapat banyak lagi potensi di dalam bidang pelancongan, perdagangan dan pelaburan.

“Satu gerbang dapat membantu kami berkongsi perkembangan terbaru dan untuk mendapatkan maklum balas daripada perniagaan Malaysia di seberang laut," katanya. – Bernama

No comments:

Post a Comment