Thursday, July 8, 2010

Bantuan wang kepada nelayan menerusi MyKad mulai 1 Julai

2010/07/08
KUALA LUMPUR: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah mula menggunakan MyKad dalam proses memberi bantuan, subsidi dan insentif kepada kumpulan sasar mereka berkuatkuasa 1 Julai lalu.

Dalam satu kenyataan hari ini, kementerian berkenaan berkata MyKad berfungsi sebagai rujukan peribadi golongan sasar semasa mereka berurusan dengan agensi kerajaan berkaitan dalam mendapat bantuan tersebut di samping untuk menyaring kelayakan penerima. "Penggunaan MyKad misalnya dapat mengenal pasti nelayan yang memiliki lebih daripada dua vesel di mana pembayaran elaun hanya layak untuk diberi kepada pemilik yang mempunyai satu vesel sahaja. "Ia juga dapat mengenal pasti penerima yang telah meninggal dunia untuk dikeluarkan mereka daripada senarai penerima bantuan," menurut kenyataan itu.

Menerusi penggunaan MyKad, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia juga dapat memperbaiki sistem pembayaran dan mengawal selia penyaluran bantuan dan subsidi sebagai antara usaha "pemutihan'' bagi memastikan nelayan yang layak sahaja menerima bantuan dan subsidi.

Berikutan kenaikan harga diesel dan petrol bersubsidi daripada RM1 seliter kepada RM1.43 seliter, Jemaah Menteri pada 4 Jun 2008 telah memutuskan untuk memberi elaun sara hidup sebanyak RM200 sebulan kepada pemilik individu vesel perikanan dan pekerja warga Malaysia yang berkerja di atas vesel berlesen.

Insentif hasil tangkapan ikan pada kadar 10 sen sekilogram turut diberikan kepada pemilik vesel perikanan berlesen. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment