Wednesday, July 14, 2010

Klinik bergerak 1Malaysia akan diperkenalkan

Najib Tun Razak menerima cenderamata berupa gambar bapanya semasa merasmikan bangunan MAA, pada majlis makan malam sempena sambutan ulang tahun ke-50 Persatuan Perubatan Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 14 Julai - Kerajaan akan memperkenalkan klinik bergerak 1Malaysia untuk penduduk di kawasan-kawasan terpencil khususnya yang tidak mempunyai akses terhadap perkhidmatan kesihatan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dengan adanya perkhidmatan tersebut ia akan membolehkan penduduk di kawasan berkenaan mendapat rawatan kesihatan terbaik daripada kerajaan.

Beliau berkata, selain menyediakan rawatan pesakit luar, kakitangan klinik itu juga mampu melakukan pembedahan kecil ke atas pesakit yang memerlukan.

"Pelancaran klinik bergerak 1Malaysia ini akan dilakukan dalam waktu terdekat ini. Langkah ini merupakan usaha berterusan kerajaan dalam menyediakan perkhidmatan kesihatan terbaik kepada semua rakyat Malaysia.

"Langkah ini juga sejajar dengan pendirian kerajaan bahawa rakyat perlu didahulukan dalam semua perkara termasuk perkhidmatan kesihatan," katanya ketika berucap pada majlis makan malam Persatuan Perubatan Malaysia (MAA) sempena ulang tahun ke-50 persatuan itu, di sini malam ini.

Najib dalam ucapannya turut menyatakan bahawa sehingga 4 Julai lalu seramai 644,315 pesakit mendapatkan rawatan di Klinik 1Malaysia yang mula diperkenalkan awal tahun ini.

Beliau turut optimis sasaran untuk mendapatkan nisbah seorang doktor untuk 400 pesakit mampu dicapai menjelang 2020

No comments:

Post a Comment