Thursday, September 30, 2010

Sabah & Sarawak: Awas ‘raja laut’!

Oleh Kandau Sidi

2010/09/30
MIRI: Awas, ‘raja laut’ akan terperangkap dan berdepan kemungkinan bot karam atau pukat tunda koyak jika terus menceroboh perairan berhampiran kawasan pantai di Sarawak.

Jabatan Perikanan Laut Sarawak (JPLS) sudah memasang tukun simen rekaan baru seberat 30 tan setiap satu, yang boleh mengakibatkan bot pukat tunda karam atau pukat mereka tersangkut pada tiang simen yang direka khas bagi menghalang aktiviti pencerobohan nelayan pukat tunda di kawasan pantai. ‘Raja laut' adalah gelaran yang diberikan kepada nelayan pukat tunda yang sering menceroboh perairan berhampiran kawasan pantai Sarawak selama ini. Projek perintis pemasangan tukun itu dimulakan di utara Sarawak, yang mana baru-baru ini sebanyak 26 tukun simen berkualiti tinggi dibuang di kawasan perairan Pulau Sari dan Punang, dekat daerah Lawas.

Sebelum ini, 27 tukun yang memiliki reka bentuk hampir serupa dibuang berhampiran kawasan sama untuk dijadikan tempat pembaikan ikan, manakala di perairan Miri kawasan perairan Kuala Sibuti dijadikan sebagai lokasi untuk menempatkan tukun dari reka bentuk yang sama.

Sebanyak 18 tukun simen turut dibuang di kawasan Kuala Sibuti itu awal bulan lalu sebagai usaha JPLS meningkatkan pengeluaran sumber ikan di kalangan nelayan tempatan.

Ketua Unit Perlindungan Sumber JPLS, Mohd Saini Suliansa, berkata tukun simen itu mampu menghalang aktiviti pencerobohan nelayan pukat tunda kerana ia berat dan pukat mudah tersangkut pada simen berkenaan jika terdapat nelayan menunda ikan di situ.
Beliau berkata, tukun simen dibuat menggunakan bahan binaan berkualiti tinggi dan mampu bertahan untuk tempoh lebih 50 tahun.

“Bezanya, dengan tukun yang dibuang sebelum ini ialah ia lebih berat, manakala bahagian luarnya panjang dan direka khas untuk membolehkan pukat yang ditunda kapal tunda tersangkut di kawasan berkenaan. Secara tidak langsung ia juga memudahkan pembiakan ikan di kawasan terbabit,” katanya kepada Berita Harian.

Beberapa tahun lalu, tukun tayar dijadikan tempat pembiakan ikan. Namun, sekarang penggunaan tukun tayar tidak sesuai kerana akan mengakibatkan pencemaran di kawasan tepi pantai apabila tali yang digunakan bagi mengikat tukun itu putus selepas beberapa tahun berada dalam laut.

Mohd Saini berkata, projek pembuangan tukun di Sarawak adalah sebahagian daripada projek rangsangan ekonomi untuk menjana pendapatan nelayan tempatan.
“Kita berharap kawasan tukun berkenaan akan menjadi tempat pembiakan pelbagai jenis ikan untuk beberapa tahun lagi,” katanya.

Beliau berkata, jabatan itu akan terus membuang lebih banyak tukun seumpamanya di kawasan perairan Sarawak pada masa akan datang.

Selain Sarawak, katanya, Sabah juga berminat membuat tukun serupa sebagai usaha menghalang aktiviti pencerobohan nelayan pukat tunda, sekali gus meningkatkan tangkapan ikan tempatan

No comments:

Post a Comment