Thursday, September 30, 2010

Studio khas untuk bakal haji tingkat kecergasan

Oleh Azidan Nahar

2010/10/01
UTM perkenal program penjagaan kesihatan, pemakanan

JOHOR BAHRU: Fakulti Kesihatan Sains dan Kejuruteraan Bioperubatan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) memperkenalkan studio khusus buat bakal jemaah haji meningkatkan kecergasan selain program latihan praktikal untuk mengerjakan Rukun Islam kelima itu.

Studio dilengkapi alat senaman treadmill, paparan video tiga dimensi (3D) disertakan perisian mengandungi cara dan doa ketika mengerjakan haji itu boleh mengenal pasti tahap kecergasan individu sebelum mengerjakan haji dan diberikan perundingan cara pemakanan sesuai ketika berada di Tanah Suci. Ketua Jabatannya, Prof Madya Dr Hafidz Omar, berkata beliau mendapat idea untuk menghasilkan kelengkapan studio itu selepas mengerjakan haji pada 2001 dan membangunkan projek berkenaan selama dua tahun bermula 2007 selepas mendapati jemaah memerlukan tahap kecergasan tinggi ketika melakukan ibadah berkenaan. Katanya, secara purata jemaah haji perlu berjalan lebih 30 kilometer (km) untuk melakukan haji secara asas dan jika mengambil kira umrah yang selalunya dilakukan serentak oleh jemaah dari negara ini, ia boleh menjangkau sehingga 90km.

Kursus asas haji lebih tertumpu kepada cara mengerjakan ibadat berkenaan, namun aspek kecergasan tidak diberi perhatian sedangkan ketika berada di sana, kita akan terdedah kepada pelbagai kemungkinan seperti keadaan terlalu sesak serta cuaca panas yang boleh menyebabkan pelbagai risiko.

Menerusi studio ini juga, kita dapat merasai sendiri bagaimana keadaan sebenar di tanah suci dan doa-doa yang harus dibaca ketika mengerjakan haji, katanya pada sidang media memperkenalkan studio simulasi berkenaan, di sini, semalam.

Kelengkapan Studio Simulasi Haji dan Umrah: Kecergasan, Penggunaan Tenaga dan Sistem Pemantauan Nutrisi yang menempatkan sebuah treadmill dan paparan video 3D itu juga dilengkapi alat pendingin hawa dan pemanas yang boleh dilaras mengikut keadaan sebenar di Tanah Suci dengan peserta dikehendaki mengikut arahan pada skrin untuk melakukan ibadat haji.
Dr Hafidz berkata, projek itu dibangunkan oleh kumpulan 12 penyelidik dengan geran sebanyak RM98,000, selain itu pihaknya juga membina perisian berbentuk interaktif.

No comments:

Post a Comment