Wednesday, September 22, 2010

DPIM cadang kerajaan wujudkan badan audit halal

22/09/2010 2:34pm


BANGKOK 22 Sept. - Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) akan mengemukakan cadangan kepada kerajaan supaya menyusun semula sistem pengesahan halal termasuk penubuhan Badan Audit Halal Profesional.

Timbalan Presiden DPIM, Tan Sri Muhammad Ali Hashim berkata, kertas kerja mengenainya sudah disediakan dan sedang ditambah baik menerusi dialog dan input daripada pakar dalam bidang halal sebelum dikemukakan kepada kerajaan.

Menerusi badan audit halal profesional ini yang diperakui oleh kerajaan dan industri, syarikat atau pengusaha kilang pemprosesan makanan yang mahu mendapatkan sijil halal boleh mendapatkan khidmat ahli badan itu untuk menjalankan audit agar pengeluaran mereka mematuhi status halal sepenuhnya.

Menurutnya, penubuhannya tidak membebankan kerajaan atau pengguna memandangkan ia merupakan inisiatif swasta.

"Walaupun cadangan DPIM ini besar, namun ia bukan untuk menyusahkan kerajaan khususnya Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia).

“Sebaliknya, jika ia dilaksanakan, memudahkan pemantauan kerana syarikat pengeluaran makanan sendiri yang bertanggungjawab mengambil juruaudit untuk mengaudit proses pengeluaran produk halal,” katanya.

Muhammad Ali berkata, yang lebih penting, badan audit halal itu diperakui oleh kerajaan serta industri.

"Inisiatif ini perlu segera dilaksanakan bagi memastikan kelebihan Malaysia dalam membangunkan industri halal tidak dipintas oleh negara lain, termasuk negara bukan Islam,” katanya kepada pemberita pada akhir lawatan tiga hari ke Thailand, malam tadi.

Muhammad Ali berkata, memandangkan Malaysia memulakan industri makanan halal selain meneraju sistem kewangan Islam, negara perlu bertindak cepat supaya negara luar terutama negara bukan Islam, memintas dan menguasai kelebihan Malaysia bidang halal.

Muhammad Ali yang juga ahli panel Majlis Perundingan Ekonomi Islam negara berkata, negara bukan Islam kini semakin cepat dan pesat membangunkan teknologi halal termasuk menubuhkan Pusat Sains Halal di negara masing-masing untuk mengambil kesempatan, khususnya terhadap potensi besar industri makanan halal dunia.

"Jepun sedang dalam proses penubuhan pusat itu, dan saya difahamkan Vietnam dan China turut berminat menubuhkan pusat yang sama,” katanya.

Selain penubuhan badan audit halal, DPIM akan memulakan inisiatif untuk menjalin usaha sama dengan univeristi yang terlibat dalam kajian, khususnya makanan, bagi menubuhkan pusat sains halal yang berperanan sebagai pusat rujukan bagi pengesahan produk halal.

Ia juga bagi melahirkan golongan profesional yang menawarkan khidmat pengauditan halal, katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment