Sunday, August 15, 2010

Tiga jenis visa saring kemasukan warga asing

PUTRAJAYA 15 Ogos 2010 - Semua warganegara asing yang memasuki negara ini akan disaring melalui tiga jenis visa yang perlu dimiliki setelah kemudahan visa sewaktu ketibaan (VOA) dimansuhkan mulai esok.

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, tiga jenis visa itu adalah visa dengan rujukan, tanpa rujukan dan tanpa visa.

Katanya, melalui tiga jenis visa tersebut, ia akan memudahkan Imigresen membuat penyaringan lebih teliti melalui syarat-syarat visa berbanding VOA yang dikeluarkan sewaktu mereka tiba di pintu masuk.

''Sistem tiga jenis visa ini sudah dipraktikkan sebelum VOA diperkenalkan, jadi kita kembali kepada sistem asal kerana ia lebih menjamin keselamatan bagi mengelak mereka menyalahgunakan visa itu.

''Visa dengan rujukan diberikan kepada mereka yang ditaja oleh seseorang seperti majikan, visa tanpa rujukan pula adalah mereka yang perlu membuat permohonan dengan Pejabat Perwakilan Malaysia di negara masing-masing.

''Tanpa visa pula hanya diberikan kepada negara anggota ASEAN. Bagaimanapun mereka tidak dibenarkan untuk melanjutkan tempoh tinggal di negara ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Abdul Rahman, tempoh tinggal visa dengan rujukan boleh dilanjutkan sebulan demi sebulan sehingga tiga kali berbanding visa tanpa rujukan yang hanya boleh dilanjutkan sekali sahaja.

''Kita percaya dengan sistem tiga visa ini, negara dapat membendung penyalahgunaan visa dan kemudahan kawalan pintu masuk.

''Ini kerana masa saringan VOA terlalu pendek, tidak sampai setengah jam sahaja mereka boleh memilikinya tanpa kita dapat memeriksa rekod mereka terlebih dahulu sekiranya pernah tinggal melebihi masa," katanya.

Dalam pada itu, Abdul Rahman tidak mahu masyarakat keliru dengan istilah visa dengan pas masuk.

''Visa berbeza dengan pas yang dikeluarkan kepada golongan tertentu seperti pas pelajar, pas lawatan sosial, pas lawatan kerja sementara, pas iktisas, pas penggajian, pas tanggungan dan pas transit.

''Tempoh yang dibenarkan tinggal di negara ini adalah berbeza mengikut pas-pas tersebut dan mereka juga ramai yang membuat kesalahan tinggal lebih masa," katanya.

Sementara itu, Abdul Rahman berkata, Jabatan Imigresen akan membangunkan sistem terbaru yang dikenali MYIMMS yang mampu mengenal pasti jumlah warganegara asing yang tinggal melebihi tempoh di negara ini mulai 1 Disember ini.

''Keseluruhan sistem Jabatan Imigresen selepas ini akan menggunakan MYIMMS seperti sistem permit masuk, keselamatan dokumen dan penguatkuasaan selain dokumen keselamatan dan sistem kawalan pintu masuk," katanya.

No comments:

Post a Comment