Monday, August 2, 2010

Larangan masuk lebuh raya PLUS dikuat kuasa

2010/08/03
KUALA LUMPUR: Peraturan melarang kenderaan berat Kelas Dua dan Kelas Tiga (lori melebihi enam tayar) memasuki Lebuh Raya Plus Expressway Berhad (PLUS) selama tiga jam mulai jam 6.30 pagi, kecuali Sabtu, Ahad dan cuti am, mula dikuatkuasakan semalam.

Tinjauan Berita Harian mendapati polis trafik mula mengadakan operasi di Jalan Duta, Jalan Kuching dan berhampiran Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Sungai Besi serta mengeluarkan enam saman antara jam 7 pagi hingga 9.30 pagi. Peraturan baru itu bagi mengurangkan kesesakan yang berlaku di laluan berkenaan. Kompaun sehingga RM300 dikenakan terhadap pemandu melanggar peraturan itu dan jika gagal membayarnya, mereka boleh dihadap ke mahkamah mengikut Seksyen 70 (4) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM1,000 atau tiga bulan penjara atau kedua-duanya sekali. Ketua Pegawai Operasi Plus, Nik Airina Nik Jaafar baru-baru ini dilaporkan berkata, larangan itu membabitkan Lebuh Raya Baru Lembah Klang (NKVE) di antara Shah Alam dan Jalan Duta; Lebuh Raya Utara Selatan (NSE) di antara Sungai Buloh dan Bukit Lanjan serta Lebuh Raya Persekutuan Laluan Dua (FHR2) di antara Subang dan Sungai Rasau.

Langkah itu dilaksanakan berikutan kajian mendapati jumlah kenderaan berat yang rosak adalah tiga kali ganda lebih besar daripada kenderaan ringan dan situasi ini biasanya memberi kesan besar kepada kesesakan lalu lintas, khususnya pada waktu puncak

No comments:

Post a Comment