Monday, June 21, 2010

Kerajaan sasar 1,000 pengeksport Bumiputera 2015

2010/06/22
KERAJAAN menerusi Pelan Induk Pembangunan Bumiputera Dalam Sektor Pembuatan, menyasarkan meningkatkan jumlah pengeksport Bumiputera dalam sektor itu kepada 1,000 menjelang 2015.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata antara pasaran global yang sudah dikenal pasti berpotensi bagi pengeksport Bumiputera ialah produk dan perkhidmatan halal. Justeru, beliau berkata, program pembangunan usahawan dalam pengeluaran produk dan perkhidmatan halal akan ditingkatkan menerusi pendekatan yang menyeluruh susulan kemasukan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) di bawah MITI. “Pelan Induk Pembangunan Bumiputera Dalam Sektor Pembuatan yang akan dilancarkan tahun ini akan menyediakan hala tuju strategik kepada usahawan untuk merebut peluang yang ada dalam pasaran domestik dan global, katanya dalam Laporan Perdagangan Antarabangsa dan Industri 2009 yang dilancarkan semalam.

Mustapa berkata, pelan induk itu juga menyasar peningkatan jumlah pelaburan syarikat Bumiputera kepada RM25 bilion, mengintegrasikan 3,000 syarikat Bumiputera ke dalam rantaian nilai bekalan, dan menyasar 1,500 syarikat Bumiputera yang menggunakan teknologi proses pengeluaran dan pemasaran produk.

Kerajaan, katanya akan meneruskan program kerjasama sedia ada dengan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan multinasional.

“Bumiputera akan meraih manfaat daripada program ini menerusi program kerjasama strategik,” katanya

No comments:

Post a Comment