Monday, April 19, 2010

Malaysia, Jepun laksana projek jaga alam sekitar

2010/04/20
MALAYSIA dan Jepun bersetuju melaksanakan 20 projek menerusi Inisiatif Kerjasama Malaysia-Jepun untuk Tenaga dan Alam Sekitar, ke arah memperkukuhkan kerjasama kedua-dua negara dalam bidang berkenaan.

Daripada jumlah itu, 11 projek adalah berasaskan alam sekitar, manakala sembilan lagi untuk konservasi tenaga dan tenaga boleh diperbaharui. Daripada 11 projek berasaskan alam sekitar, masing-masing empat membabitkan pemuliharaan alam sekitar dan pengurusan bahan kimia, dua projek pemuliharaan biodiversiti dan satu projek kitar semula. Bagi sembilan projek tenaga pula, enam membabitkan tenaga boleh diperbaharui, dua projek pemuliharaan tenaga dan satu projek penilaian standard.

Inisiatif berkenaan dipersetujui dalam mesyuarat dua hala 45 minit antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Perdana Menteri Jepun, Yukio Hatoyama, di Pejabat Perdana Menteri Jepun, Sori Kantei di sini, semalam.

Menerusi inisiatif berkenaan, Jepun antara lain akan membantu Malaysia merangka pelan induk dan pelan tindakan konkrit untuk mempromosi dasar pengurangan sisa.

Ia juga akan menyokong pengwujudan sistem kitar semula sisa dan elektronik di Malaysia dengan memanfaatkan kedudukan Jepun sebagai negara peneraju sistem kitar semula sisa dan perkhidmatan kitar semula elektronik menerusi Undang-Undang Kitar Semula Kelengkapan Rumah (HARL) yang diperkenalkan Jepun pada Jun 1998.

Jepun akan terbabit dalam pembinaan institusi untuk sistem pemuliharaan tenaga di Malaysia, termasuk keperluan latihan dan pertukaran maklumat berkaitan membabitkan undang-undang dan pemuliharaan serta kecekapan tenaga, sekali gus membantu Malaysia merangka langkah ke arah mewujudkan Bandaraya Karbon Rendah.

Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan, kedua-dua pimpinan Jepun memperakui pentingnya kerjasama dalam bidang keselamatan tenaga dan bersetuju memperluaskan kerjasama dalam bidang teknologi hijau bagi mencapai pertumbuhan mapan dan meningkatkan daya saing.

Jepun juga bersetuju meningkatkan pelaburan terutama dalam bidang tenaga dan alam sekitar serta memberi jaminan akan memberi sokongan kepada Model Ekonomi Baru (MEB) yang diperkenalkan Malaysia.

Kedua-dua negara akan meneruskan perbincangan dan memanfaatkan rangka kerja termasuk Perjanjian Perkongsian Ekonomi Jepun-Malaysia (JMEPA).

Dalam pertemuan semalam, Najib turut menjemput Hatoyama melawat Malaysia dengan kedua-dua pemimpin sepakat bahawa hubungan dua hala kini memasuki era baru ke arah pengukuhan

No comments:

Post a Comment