Wednesday, February 3, 2010

Kerajaan negeri sumbang GPRS

MELAKA 3 Feb 2010 - Kerajaan negeri akan membekalkan kemudahan perkhidmatan Generasi Ketiga (3G) atau Radio Paket (GPRS) kepada persatuan nelayan di negeri ini bagi memudahkan golongan itu menjalankan kegiatan tangkapan di sempadan negara jiran.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kemudahan GPRS itu diharap dapat mengelakkan insiden penahanan enam nelayan dari Tanjung Puteri di sini oleh Polis Marin Indonesia pada 20 Januari lalu berulang.

Menurutnya, kemudahan itu diharap dapat memberi panduan yang jelas kepada nelayan ketika menangkap ikan di perairan negara jiran.

''Saya harap dengan pembekalan kemudahan GPRS ini nanti dapat mengelakkan insiden penahanan nelayan di negeri ini berulang pada masa depan," katanya di sini hari ini.

Menurut beliau, kerajaan negeri menghargai keprihatinan dan kerjasama kerajaan Indonesia kerana membebaskan enam nelayan terbabit.

''Saya harap nelayan akan lebih berhati-hati apabila mereka keluar menangkap ikan di laut terutama di kawasan sempadan negara jiran," katanya

Ujar beliau, kerajaan negeri juga bersedia mengganti semula peralatan dan bot nelayan yang dirampas oleh pihak berkuasa Indonesia dalam kejadian itu.

No comments:

Post a Comment