Sunday, January 17, 2010

LKIM wujud ‘ladang laut’

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my



Zawawi Othman (kiri) menyampaikan elaun sara hidup kepada salah seorang nelayan Semerak di Tok Bali, Pasir Puteh, kelmarin.

--------------------------------------------------------------------------------



PASIR PUTEH 17 Jan 2010 – Satu lokasi khusus dikenali sebagai ‘ladang laut’ yang kaya dengan pelbagai spesies ikan akan diwujudkan bagi membolehkan lebih 2,000 nelayan tradisonal Kelantan menikmati hasil berterusan.

Timbalan Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kelantan, Muhamad Yusuf, berkata, pihaknya sudah membelanjakan RM100,000 bagi melambakkan kawasan itu dengan longgokan tukun konkrit.

Menurutnya, untuk permulaan, kawasan seluas satu hektar untuk ladang laut kira-kira lima batu nautika dari pantai Kelantan itu adalah kawasan yang diwartakan sebagai kawasan tukun bagi pembiakan pelbagai spesies ikan.

“Nelayan tradisional kawasan Tumpat, Kota Bharu, Bachok dan Pasir Puteh sudah dibenarkan menangkap ikan di kawasan berkenaan.

“Lokasi itu dikenal pasti terdapat banyak ikan dari gred terpilih yang boleh dijual dengan harga yang tinggi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian elaun sara hidup nelayan secara tunai di Tok Bali di sini, semalam.

Majlis itu dirasmikan oleh Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian (MPPP), Zawawi Othman.

Seramai 232 nelayan yang menganggotai Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Semerak menerima elaun sebanyak RM200 seorang.

Muhamad berkata, pelaksanaan ladang laut di kawasan berkenaan juga akan dapat memikat pelbagai spesies ikan membina habitat pembiakan dan bermain di kawasan sekitarnya pada skala yang lebih besar.

“Kawasan ini dikhususkan kepada nelayan tradisional sahaja dan tidak dibenarkan sama sekali dicerobohi oleh bot nelayan yang berkapasiti besar untuk memukat di sekitarnya,’’ tegasnya.

Sebelum ini, kata beliau, nelayan tradisional terpaksa menangkap ikan di merata-rata tempat atau membuat tukun sendiri menggunakan batang buluh, daun kelapa dan sebagainya.

Muhamad berkata, LKIM sentiasa memantau ladang itu dengan mendapat perkhidmatan dan kepakaran penyelam profesional sekurang-kurangnya sekali bagi tempoh setahun.

“Ia bagi memastikan tidak berlaku pencemaran di samping memastikan tiada pukat hanyut tersangkut di kawasan berkenaan yang boleh menghalang ikan daripada membiak,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment